Monday 30 May 2011

Umur Tidak Menentukan Kematangan

Salam Semua,

Kita tidak boleh menilai kematangan seseorang berdasarkan peringkat umur. Kerana setiap manusia mempunyai cara pemikiran yang amat berbeza dan kerana itu jugalah pemikiran manusia itu UNIK.




Tua Tidak Semestinya Matang?
- Betul juga, kerana tak semestinya umur sudah meningkat tapi masih lagi tak matang, cara berfikir masih lagi kebudak-budakan dan tidak boleh berfikir dengan panjang, terutama pada org yg tidak pernah menerima teguran org lain dan suka mengikut logik akal sendiri, tidak semua begini kerana itu di panggil Tua Tidak Semestinya Matang.



Muda Tidak Semestinya Kebudakan ?
-Betul juga, kerana tak semestinya umur masih muda tidak semestinya kebudakan, ada yg muda berfikiran lebih matang dari org yg lebih tua lagi, sebabnya mudah kerana ada org muda yg suka berfikir dan suka akan pergaulan dgn org yg lebih tua dari umurnya sendiri. Dengan cara itu juga mereka dapat mempelajari cara-cara org yg lebih tua ini bagai mana. Tapi tidak semua org muda begini kerana itulah di panggil Muda Tidak Semestinya Kebudakan.


p/s : apa yg dinyatakan untuk diri sendiri juga, marilah kita bertukar pendapat :)

3 comments:

  1. Yeah Reza, kalo aq dalam kalangan dua2. Aq kadang2 mcm budak2 dan aq jugak kadang2 mcm org dewase..he3..sbb tu kite x ley nk suke judge org lain kan?? hanye diri sendiri yg boley mengubahkan diri mereka..kan2???Aq sokong pendapat ko secara rasmi nyer..he3..;)

    ReplyDelete
  2. yup, betul tu eisha, tp kadang2 kita nk jadi budak2 bkn apa, hanya kerana ingnkan kasih syg dan hnya pd org trtntu je kite bersikap bgtu, brsikap dewasa kerana kite ni profesional dlm apa jua keadaan dn suka berfkir dlu sblm mmbuat kptsan dan buat kptsan baru berfikir.. :)

    ReplyDelete
  3. macam aku yg dah tue ni, pangai macam budak2 ni kire matang tak...ha3

    ReplyDelete