Wednesday 27 April 2011

Peminat Haiwan Bergelar Kucing..

Assalamualaikum..

Aku adalah seorang yg amat sayang dn sukakan kucing..jadi aku ada membela seekor kucing yang diberi nama BonBon (mak aku yang bagi nama)..Jangan tanya kenapa bela seekor jika minat dan sayang pada kucing? Sebabnya bila bela lebih dari seekor yang lain mesti umurnya tidak panjang..tak tau kenape sebab dah lama buat begitu tapi akan hanya tinggal seekor saja yang tinggal..bukan tak jaga, semua kucing yang dibela dijaga rapi sehingga hantar ke klinik haiwan jiwa kucing² ku sakit, tapi apakan daya tidak ada rezeki membela mereka untuk tempoh yang lama..



                kasihani dan sayangilah saya..(wat muka kesian..haha)



Seronok membela kucing ni walaupun kadang kala agak menyakitkan hati sebab suka berak merata-rata, kencing pun merata-rata juga..maklum la kan sebab kite sendiri tak ajar mereka untuk membuang di tempat sepatutnya..macam kita jaga anak kecil juga perlu diajar cara² supaya mereka dapat ikut apa yg di ajar dengan cara yang telah diajar.. Kucing juga memerlukan pemerhatian dan juga kasih sayang..sebab tu bila kita belai, beri pemerhatian dan kasih sayang, kucing yang kita jaga ini juga akan membalas kebaikan kita dengan cara mereka sendiri..itu lah haiwan bernama kucing yang menjadi haiwan kesayangan Rasul dan Nabi Junjungan kita Nabi Muhamad..


  
                       saya pun tahu berdikari la..

Haiwan secomel ini pun ada yg sanggup mendera, menyeksa dan membunuh dengan kejam sekali..kenapa ada segelintir manusia berbuat begitu? apa salah mereka sedang mereka tidak pernah berbuat apa² pada kita apatah lagi mencedarakan kite..kalau bela harimau atau singa ok la juga, orang yg dera mereka tu patutnya di "Ngap" terus habis citer..haih..kucing² ini juga layak hidup di dunia ini..mereka juga nak menikmati apa yg ada didunia ini..tapi tak tau apa kekurangan pada diri mereka ini sampai di layan sedemikian rupa..Ingatlah..bukan saja kita berbuat baik dengan orang saja dibalas baik, bila kita berbuat baik pada haiwan, mereka juga akan membalas kebaikan kita pada mereka..cuma ALLAH saja yang mengetahui apa kebaikan yang kita akan dapat..
 


p/s : pernah terjadi orang membelasah kucing kat depan mata aku, dan orang tu nyaris² kena "home run" dengan aku, padahal kucing tu cume minta makanan jer..manusia zaman sekarang ni..

2 comments:

  1. aku ade kawan perempuan yg kalau stress jangan ade kuching depan die sebab die akan bunuh kuching tu...

    - die pernah buang kucing dalam perigi,
    - die pernah sepak kucing tu kat tiang dan macam2 lagi

    ReplyDelete
  2. pergh..gila ar..nasib aku takde..kalau tak jgn panggil aku dayus la..maunye kena smackdown broke leasner nanti..

    sedangkan nabi pun sanggup memotong sejadah baginda untuk menunaikan solat semasa kucing kesayangan baginda tidur disejadah baginda..

    apa la manusia zaman skrg ni..

    ReplyDelete